Tämän maailman ruhtinaan hovin 10-vuotissynttäreitä juhlitaan soittamalla albumi kokonaisuudessaan Tavastia-klubilla 28. toukokuuta. Lippuja Tiketistä.
Kuuntele Tämän maailman ruhtinaan hovi Spotifyssa
Toista maata
Avaukseksi nousi kappale, joka otti raskaalla sovituksellaan hieman pesäeroa Kurimuksen hurjasteluun. Markon säkeistö-kertosäe –yhdistelmä naitettiin Kuisman riffiin ja rytmimaailmaan, jossa saattaa kuulla kaikuja Dimmu Borgir –intoilusta. Ensimmäinen tekstirivi ” On minut teljetty tänne / laajaan hämärään huoneeseen” toimi täydellisenä avauksena niin tälle levylle kuin myöhemmin likimain jokaiselle akustiselle keikallekin.
Haudan takaa
Marko sai tämän melodisen pikahevin (työnimi In Flames) palikat valmiiksi biisijoukon ensimmäisenä. ”Haudan takaa” nousi keikkasettiin jo ennen levyä, eikä ole sittemmin jäänyt soittamatta kuin pari kertaa vahingossa. Tällä haetaan edelleen soundcheckissä oikeita säätöjä ja keikkasetissä itseluottamusta.
Hiljaisuuden julistaja
Työnimi ”Hipin punkin” kappaleen runko on Kuisman käsialaa. Marko takoi c-osaan vielä rytmit ilmarummuilla, ja silloiselta nimeltään ”Myöntymisen merkki” oli saanut muotonsa. Albumin ainoan kitarasoolon tiluttaa Tuomo. Kertosäkeen teksti ja biisin nimi muuttuivat nykymuotoon juuri ennen rec-valon syttymistä. Levyn ensimmäisenä singlenä julkaistu Julistaja on viihtynyt keikkasetissä säännöllisesti.
Tämän maailman ruhtinaan hovi
Nimibiisi perustuu Tuomon säveltämään runkoon, johon Marko lisäsi kertosäkeen. Tämän työnimi “Bläkkiksen” kansanlaulumainen poljento saattoi jäädä tekijän takaraivoon pyörimään Finntrollin lämmittelykeikan tuloksena. Tekstin teemoista jutellessa sivuttiin myös silloin jyllännyttä Irakin sotaa. ”Kuningas uusi kädellään / kansaa siunaa ja toisella kuristaa”
Minä elän!
Kuisman säveltämä työnimi “Death metal” sai korkeakulttuurisen otsikkonsa Aleksis Kiven viimeisiksi väitetyistä sanoista. Kuisma innostui värkkäämään riffikimaran välittömästi, kun eräältä keikkareissulta ostettu Bossin legendaarinen Heavy Metal II –pedaali pääsi ääneen. (Toim. huom. HM-2 oli keskeinen osa 90-luvun Ruotsi-death metal –soundia: Entombed, Dismember…).
Kiellän itseni
Tuomon ja Markon rässiriffiparit yhdistyivät hedelmällisellä tavalla tässä keikkojen kestosuosikissa, jonka työnimi oli “Ricky Saigon’s Last Hope”. Ricky viittasi ilmeisesti hivenen lattaripoljentoiseen pääriffiin. Biisi nousi mukaan äänityksiin aivan kalkkiviivoilla. Lauluraita ja hukkaan joutuneen kertojaminän tarina kuultiin ensimmäisen kerran vasta studiossa. Tuoreustakuu!
Hyinen syli
Kuisman säveltämä työnimi “Ton ton ton” on ehkä levyn erikoisin raita merihenkisine teksteineen. Muut bändin jäsenet olivat kuulevinaan kappaleessa Kuisman suursuosikin Meshuggahin vaikutusta, mutta tämän säveltäjä kiisti ainakin silloin. Onkohan biisiä soitettu koskaan livenä? No, toukokuussa soitetaan!
Vade Retro, Satana!
Työnimi “Grind” on alusta loppuun Markon luomus, jossa otetaan mittaa Kiusaajasta. Äkäinen pieni biisinen pippuroi levykokonaisuutta hiukan loivempien biisien välissä. Vade Retro nousee yhä keikkasettiin silloin tällöin. Livemiksaajamme Miitri Aaltonen toivoo huonona päivänään biisiä keikan avaajaksi. Tästä kun ei kuulemma saa livenä mitään tolkkua.
Sudet ihmisten vaatteissa
Albumin melodista antia edustaa työnimi “Slovari”, jolle on sittemmin syntynyt soittajille mieluisampia kilpailijoita keikkasettiin. Jos settiin mahtuisi useampi kuin 2-3 ”slovaria”, Sudet olisi saletisti mukana useamminkin. Äänityshetkellä laulustaan vielä epävarma Marko laitettiin laulamaan kolmoskertsin alku ilman säestystä ja kaikuja.
Poltetun maan taktiikkaa
Taktiikkaa on kaikkien aikojen raisuimpia thrash-kappaleitamme, jota soitetaan edelleen säännöllisesti – Rovaniemellä joka kerta. Markon riffeistä koostuvaan runkoon ”jammailtiin” c-osa koko porukalla.
Nämä kolme ovat yhtä
Markon ja Tuomon riffeihin perustuvan rallin työnimi oli ”Sikanopee”. Tässä haettiin uutta tempomaailmaa jo vakiintuneen 200-215 bpm:n oheen. Säkeistön aksentit päätyivät YleX:n Metalliliiton mainosjingleen. Biisissä taisi lopulta määttää jokin muukin kuin rumpali, koska keikoilla tämä on soitettu ehkä pari kertaa. Toukokuussa uusi yritys!
Uni saa tulla
Markon umpimelodinen sävellys nostettiin rohkeasti mukaan, vaikka silloin höyrytyn thrash-asian kanssa sillä ei ollut mitään tekemistä. Ensimmäisessä äänitetyssä versiossa ei ollut ns. hevikitaroita ollenkaan. Miksausten alla kuitenkin ”jänistimme” ja lisäsimme jynkkäkitarat, jotta biisi sopisi jotenkin kokonaisuuteen. Kuolema-aiheisesta kappaleesta tuli lopulta erinomaisen istuva joutsenlaulu albumille, joka ehdottomasti kuuluu levyjemme TOP 9:ään.
Jätä kommentti