Nokkamies muistelee, osa 1: Sanojen synnystä

Lähestulkoon jokainen artisti on tehnyt kappaleen, jossa valittaa sitä kuinka vaikeaa sanoittaminen on. Eräät ovat tehneet sen jopa hyvin, kuten Egotrippi kappaleellaan Unihiekkaa, mutta useimmat näistä lauluista myös kuulostavat väittämältään: ideat ovat ehtyneet. Itse olen yrittänyt välttää oman unihiekkani tekoa ja jättänyt mielummin sanoitushommat toiseen päivään kuin taltioinut muiden kuultaville hetken jolloin aivot löivät tyhjää. Uuden levymme sanoitustyö venyi kuitenkin niin pitkälle, että lähellä oli tuonkin hetken ikuistaminen paperille. Luojan kiitos, viime hetken väistöliikkeet ovat auttaneet, ja levy on yhtä kappaletta lukuunottamatta sanoitettu. Torstaina olisi tarkoitus laulaa viimeiset kappaleet, ja varmaan tuorein sanoituksen siirtyminen tulkinnaksi Mokoman historiassa on tosiasia. Eilen sanoittamani “Norski” tulee siis olemaan vain reilu kolme päivää vanha tallentuessaan äänitteelle.

Seitsemättä albumia sanoittaessa on jo aikaa sitten siirrytty omakohtaisten kokemusten piiristä tarkkailemaan asioita laajemmasta vinkkelistä. Meissä kaikissa on sen verran runoilijan vikaa, että yhden levyllisen verran saa materiaalia kasaan ihan vain omista mielipahoista ja turhautumisistaan. Toisen levyn puristaminen onkin jo vaikeampaa, ja toivonpa ettei kukaan ole niin huono-onninen että edes onnistuisi tekemään seitsemää levyä ahdistuksestaan. Väkevintä teksti on toki tuolloin kun kirjoittaja kertoo oman elämänsä ahdingosta. Tosin voimakkaimman tuntemuksen vallassa olevalla kirjoittajalla ei ole vielä sanoja kuvaamaan tuntemuksiaan, vaan vasta etäisyyden otettuaan hänellä on keinot kuvata asiat myös kuulijaa kiinnostavalla tavalla. Kurimuksen kurkun suussa ei parhaimmankaan sanasepon suusta kuulla kuin perkeleitä.

Itselläni on ollut jo vuosia metodina luoda sanoitustyön varhaisessa vaiheessa jokin teema, jolla ohjata ajatustyötä mielekkäiden aiheiden pariin. Useimmiten teema on ollut vain työkalu, varjoteema, ja sen tunnistaminen kuulijalle tarpeetonta. Tälläkin kertaa teeman avulla ovat syntyneet ne levyn kulmakivet, jotka uskoakseni määrittävät levyn tunnelman. Teema on ollut myös kuvittaja Ville Pirisen tiedossa, ja hienosti kuva-aiheet ja sanoitukset tuntuvat toisiaan tukevan tälläkin kertaa. Jälleen kerran yritämme luoda kokonaisvaltaista taideteosta, olkoonkin, että tiedostamme ajan muuttuvan ja kaltaistemme muovinpalasten keräilijöiden pian aikaan olevan musiikin kuluttajien vähemmistössä.

Studioon lähdimme 15 kappaleen voimin, joten sanoitettavaa riitti. 14 tekstiä on siis jo valmiina, ja ensimmäinen näistä syntynyt maaliskuussa. Verrattain nopeassa tahdissa olen tekstiä tuottanut, sillä samalla olen myös säveltänyt 10 kappaletta näihin karkeloihin. Kun katson kulunutta vuotta taaksepäin, pidän sitä taiteellisesti hedelmällisimpänä vuotenani. Yleensä tahtini on verkkaisempi, mutta ilmeisesti varjoteemani on ollut niin inspiroiva, että se on synnyttänyt idean idean perään. Tämä vuosi – etenkin loppukesä ja syksy – onkin ollut sellainen että ilman kynää ja paperia ei ole voinut lähteä edes lenkille. Aivan kalkkiviivoilla, eli tällä ja männä viikolla, tunsin jo suurta painetta sanoittamisen suhteen. Tänään turhautumiseni purkautui huomion hajoamisena heikoilla jäillä. Jos joku näki vedestä nousevan epäilyttävän hahmon Näsijärven rannalla, niin se ei ollut Näkki, vaan karjalaissyntyinen levylaulaja.

Sanoittaessani olen pyrkinyt tuottamaan tekstiä sekä inspiraation vallassa että raa’asti puurtaen. Aina ei ole mahdollisuus istahtaa leiritulille odottamaan oikeaa hetkeä, joten joskus täytyy vain työntää itsestään ulos sanoja myös silloin kun hetki ei tunnu oikealta. Mielenkiintoista on havaita, ettei näiden eri tavalla työstettyjen kappaleiden lopputuloksessa kuulu lainkaan laatuerot, vaikka olettaa voisi inspiraation vallassa syntyneiden voittavan tämän käenvedon. Kenties kirjoitusprosessin ympäristöä tärkeämpää onkin kirjoittajan valmius ymmärtää mitä haluaa itsestään ulos kirjoittaa. Tähän tarvitaan ajatonta olemista, “lonnimista”, jossa ajatukset kypsyvät vaikkeivat vielä materialisoidu päivätajuntaan. Kun vihdoin alkaa kirjoittaa tekstiä aiheesta, joka on kalvanut mieltä viikkoja, sanat tuntuvat tulevat ulos kuin itsestään. Lonniminen on tärkeää. Vaikea sitä on kanssaeläjälleen selittää tekevänsä töitä kun vain lonnii mutta, hitto soikoon, näin se vain on!

Tähän ajatelmaan onkin hyvä kiteyttää lyhyt katsaus sanoittamisen saloista: tulevat taiteilijanalut – muistakaa lonniminen!

Kommentit

8.12.2009 09:17 / Hyge

“tulevat taiteilijanalut – muistakaa lonniminen!” Vaikuttaisi siis siltä, että Helsingin kauppakeskukset ovat täynnä tulevia taiteilijoita! 😉

8.12.2009 10:08 / Soppa

Kappaleiden sanoittaminen ja ilmeisesti myös säveltäminen sisältää mielenkiintoisen dilemman: vaikuttaa siltä että itselleni parhaimmin putoavat kappaleet ovat syntyneet nimenomaan siitä että tekijällään on mennyt henk. koht. elämässä huonosti. Mutta jos omaa yhtään inhimillisyyttä ei voi ajatella että jollain menisi huonosti vaan sen takia että saisi itse kuunnella mieluista musiikkia. Toisaalta sellainen happy happy joy joy -tyyppinen eurohumppakaan ei kyllä iske tippaakaan, joten mitäpä tuohon nyt sitten tuumisi? Toivottavasti Markolla ja muilla yhtyeen jäsenillä menee huonosti mutta ei liian? Äh, taidan lähteä kaljalle.

9.12.2009 12:30 / Marko

Soppa: Pointtini oli, että pahimmalla hädän hetkellä kukaan ei kirjoita hyvää tekstiä vaan vasta jälkikäteen. Joten sinun kuuluisi siis toivoa, että meillä meni huonosti tuossa vuosi kaks sitten. Menikö? Ei vissiin ku en lainkaan muista.

Hyge: Osuit naulan kantaan kuvauksessasi! Kauppakeskusten nuoret taiteilijanalutkin tarvitsevat puoltoäänen. Aina löytyy joku vanha käpy, joka “ei vaan tajuu”. Tällä kertaa Grumpy Old Man Trophy menee siis Hyrkälälle.

9.12.2009 15:54 / Hyge

Nuoriso ohoi, kuulolle! Koulusta lintsaaminen, yletön v*tun huutaminen ja lattioille syljeskely voi vapauttaa sisäisen taitelijasi! Enkä tosiaan tiedä pitäisikö tähän laittaa 😉 vai 🙁

9.12.2009 16:06 / Marko

No hei Hyge, en miekään sanoja kypsytellessäni mennyt lonnimaan kauppakeskukseen vaan esim. tuohon järvenrantaan. Siellä yletön huutaminen tuntuu vapauttavalta ja sylkeäkin saa ihan vapaasti.

9.12.2009 23:27 / Vieras

Jos kirjoitat jonkun ulkopuolisen näkökulmasta, käytätkö kerronnassa kuitenkin minä-näkökulmaa? Eli tapahtumat ovat tapahtuneet biisin kertojalle, vaikka ne ei oliskaan tapahtuneet juuri sinulle henkilökohtaisesti?

10.12.2009 13:14 / Marko

Näkökulmani riippuu siitä mikä tuntuu tehokkaimmalta. Useimmiten toki ensimmäinen persoonapronomini toimii parhaiten, mutta jos haluaa vaikka käyttää käskyjä tai kehoituksia, niin myös “sinä” on toimiva muoto. Passiivi taas luo helposti ulkopuolisen tunnelman ja siihen on kuulijankin vaikeampi samaistua, joten sen käyttö on harvinaisempaa, vaikka toisinaan toimii sekin. Näitä kertojaminiään voi myös vaihdella lennossa, etenkin jos kappaleessa on parikin kertojaa.

Luon aina kappaleille kertojaminän johon koetan samaistua, joten täysin itseni näköinen ei kertoja koskaan ole. Musiikissa kertojaääni kuitenkin rinnastetaan helposti laulajaan itseensä, joten väärinymmärryksen mahdollisuus on toki olemassa. Kirjallisuuden puolella ei kirjailijaa syytetä luomiensa hahmojen toimista, mutta levylaulaja joutuu helposti selittelemään sanomisiaan. Dostojevskia tuskin syytetään hahmojensa tekemisistä, mutta jos laulaja laulaisi mummojen kirveellä tappamisesta, olisi se vähintäänkin arveluttavaa. Siltikin, fiktiivisen hahmon käyttö kertojaminänä musiikissa on kiehtovaa, sillä silloin voi sanoa asioita, joita ei omana itsenään haluaisi tai uskaltaisi sanoa.

17.02.2010 10:30 / Vieras

Olipas miellyttävää tekstiä. Lyriikkasuorituksia yrittäneenä komppaan kyllä tuota ulosannin vaikeutta, ja sitä, mistä se paras lyriikka syntyy. Usein esim. yöllä synkissä fiiliksissä runoillessa on sellainen fiilis että “viddu, tällähän pesee Poet ja kumppanit” mutta aamulla tuotos onkin lähempää tarkasteltuna enemmän uniklubia kuin edgaria. Ehkä se muusa vielä jostain löytyy, hyvä tai paha. Tsemiä Markolle, aina oot ollu sanoittajien listalla kirkkainta kärkeä!

Jätä kommentti »

Jätä kommentti






 

Top-5 / Janne

1. “Kaiken maailman törpötkin ne luulee olevansa vaikka mitä.”
2. “Mut ei ne oo ku hemmetinmoisia sössöjä vaan.”
3. “On sitä tässä yks ja toinenki sentäs jotakin nähny.”
4. “Voi olla että vielä käydään ulkomaillakin!”
5. Kaikki isäni hotellit (onhan tarina)

Jätä kommentti »

Jätä kommentti






 

Finnish Metal Awards

FINNISH METAL AWARDS palkitsee jo viidettä kertaa vuoden parhaat kotimaiset hevit Helsinki Metal Meetingin yhteydessä 20. helmikuuta 2010. Äänestysaika päättyy 31. tammikuuta 2010 klo 23:59.

Jos Mokoma on mielestäsi tänäkin vuonna “ihan hyvä”, käytä äänesi täällä.

Kommentit

3.12.2009 16:01 / Vieras

Sinne meni ääni. Marko laulu, Kuisma Instrumentti, albumi Tämän maailman ruhtinaan hovi.

3.12.2009 16:17 / Vieras

Olet vieras 5 vuotta myöhässä parhaan levyn suhteen… Kyse oli VUODEN parhaista kotimaisista heveistä. Siis 2009… 😉

8.12.2009 21:37 / Vieras

jeah moksuu tuli äänestettyy! hyvä jäbät \m/

14.12.2009 14:03 / Vieras

jaahas liian innoissaan lähdin äänestämään : )

Jätä kommentti »

Jätä kommentti






 

Rivimies muistelee, osa 2: Äänitysmetodista – rummut

Aikaa äänityksille oli varattu enemmän kuin koskaan aiemmin: viisi kokonaista työviikkoa. Sekään ei kuitenkaan riittänyt, vaikka jatkoimme äänityksiä usein omin voimin yömyöhään. Tehtävää jäi reippaasti vielä hajapäiviksi session jälkeenkin. ”Taisi olla miehissä vika”, kuten eräs imatralainen kansantaiteilija aikanaan totesi kuultuaan Kuoleman laulukunnaat –albumin äänityspäivien määrän.

Uudistimme äänitysprosessia melkoisesti verrattuna aiempiin sessioihin. Jos Luihin ja ytimiin –albumilla paino oli oli kitarakomppien tiukkuudessa, niin nyt keskityttiin erityisesti rumputuotantoon.

Olemme siinä mielessä onnekas metallibändi, että rumpalimme Janne ei ole perinteinen metallirumpali; siis sellainen, joka on harjoitellut kaikki mahdolliset riplausfillit (joita tungetaan kaikkialle) ja salamannopeat basaritykitykset, mutta joka ei osaa soittaa jämäkkää 4/4 –komppia. Hyrkälältä peruskomppi sen sijaan irtoaa melkein kuin Phil Ruddilta, mistä olen iloinen ja kiitollinen.

Aiemmin äänitysprosessimme ollut alkuun rumpupainotteinen. Rummut on tahkottu tiiviissä tahdissa Petrax-studiolla, jonka jälkeen sovituksiin ei enää ole voinut palata. Tämän seurauksena sovituksissa on usein päädytty ns. varman päälle –ratkaisuihin. Lisäksi rumpalin fysiikka on joutunut turhankin kovalle koetukselle.

Niinpä päätimme tällä kertaa muokata äänitysmetodia niin, että Hyrkkäästä saadaan kaikki irti ilman maitohappoja. Hyvin pitkään ajatuksena oli soittaa ensi kitarat klikin päälle, ja päästää sitten Janne irti. Totesimme tuon kuitenkin liian riskaabeliksi luontaisen groovemme kannalta.

Päädyimme kompromissiin, jossa aluksi soitimme koko porukalla pohjat sisään paineettomasti. Tavoite oli, että rakenne ja temporaita olisivat lopulliset. Tämän rumpupohjan päälle saatoimme jo aloittaa komppikitaroiden soittamisen. Rumpupohjan pariin palattiin useampaankin otteeseen, jos tarvis oli. Usein tuo paineeton ensiotto oli jo mainiota soittoa. Myöhemmissä vaiheissa käytimme aikaa mehukkaiden yksityiskohtien ja rumpufillien miettimiseen. Tässä vaiheessa Saksan Jannesta oli suuri apu, mies kun on itsekin varsin kova rumpali. Valittu äänitysmetodi tuntuu timanttiselta ratkaisulta, Jannen rumpuraidat kuulostavat vimmaisemmilta kuin koskaan!

Kommentit

5.12.2009 17:41 / Hyge

Hei kiitti Tuomo!

Jätä kommentti »

Jätä kommentti






 

Kysyttyä

Terveeks! Käännetään uusi lehti kyssäripalstalla. Raotamme nimittäin mystisyyden verhoa 10 vuoden systemaattisen salailun ja “kollektiivin” nimeen vannomisen jälkeen. Tästä eteenpäin Kysyttyä-postauksen ylälaidassa näkyy aina reilusti se tyyppi kuka on vastannut kyssäreihin, ellei sitten ole toisin mainittu. Eli tällä kertaa ratissa on Kuisma. Otan osaa.

Viinaa

Samoin!

Miksi kysymyksiin vastaaminen kestää niin kauan?

No tässä on nyt ollut vähän kaikenlaista, on tehty levyä ja sitten uutta saittia….

Muuten näyttää ihan joltain auringonpaisteiselta reggae-orkesterilta nyt Mokoma, ainakin kotisivujensa puolesta… On peltomaisemaa ja akustisia (no melekein) soittimia, ja pojilla tukat tiukasti nutturalla. Käyhän tää näinkin kai sit. 😀

ei, ei, ei, liian hilipiä kuva tuossa ylhäällä!

Sivuilla on liikaa värejä!

… ja näemmä ihan turhaan. No ei vaan, tärkeintä on että ite tykkää.

Lähdettekö kahville, jos tarjoan?

Käy, olisiko kello seitsemän sopiva aika?

Tuleeko nykyään käytyä vapaa-ajalla ollenkaan baareissa? Mitkä ovat ne parhaat mestat? Voisitteko nimetä muutaman?

Riippuu seurasta, tunnelmasta ja budjetista. Ja kun nimenomaan vapaa-ajalla tulee käytyä tosi harvoin baarissa, niin aika hankala tuohon on vastata. Sen verran ehkä vinkkinä, että jos olet vieraassa kaupungissa, eikä vakiokapakkaa ole vielä olemassa, voi paikalliseen kulttuuriin tutustumisen aloittaa ison ketjuhotellin aulabaarista. Näennäisen tylsästä neutraaliudesta huolimatta, mielenkiintoista näissä ketjuhotellien aulabaareissa on paikallissävy – niin hassulta kun se kuulostaakin. Henkilökunta on nimittäin yleensä koulutettu ja puettu ketjun brändioppaan mukaisesti, ja tästä johtuen palvelun perussävy on aina sama. Mutta pikkuisella treenillä silmä ja korva harjaantuu tekemään havaintoja paikallisten ihmisten hienovaraisista kulttuurieroista. Jututappa kokeeksi vähän baarihenkilökuntaa, ja jos oikein hyvä tuuri käy, niin pääset kokemaan kuinka kulttuuriset vivahteet suorastaa pursuavat esiin ketjubrandin työpuvun saumoista. Ja jos ei muuta niin aulabaarien kaljahanat on todennäköisesti hyvin huollettuja.

Marko vastaa: Baarit, hyi yöks.

Tiedostatteko oman komeutenne?

Marko,tiesitkö että olet ihan mielettömän kaunis?

Kiitos, kai.

Ketkä orkesteristanne kuuluvat huumori- ja tosikkosiipeen?

Perinteinen jako on ollut Tosikot: Kuisma ja Tuomo, humoristit: Marko, Santtu ja Janne. Viimeaikoina ääriliikkeet ovat tosin lähentyneet toisiaan. Tosikkosiiven “pitkät kaaret” ovat alkaneet vaivihkaan mennä ihon alle, ja toisaalta huumorisiiven absurdissa slapstick-sekoilussa on nähtävissä hieman aikuismaisempia piirteitä.

Joko olette hankkineet joulukalenterit?

Pöh. Paremmissa kalenterissa näkyy koko vuosi.

Haluaisin istua sylissänne ja kehrätä villaa.

Kerro ihmeessä lisää!

Jumalan terve! Vai miten se ny meni…olettekos koskaan harkinneet ottaa keikkasettiin ‘Nämä kolme ovat yhtä’ rallia?? Olisi kiva joskus kuulla keikalla tämä erittäin kova ralli. T: Seppo(nimi muutettu)

Kiitos vaan kehuista! Kävimme nauhottamassa taas 16 potentiaalista keikkabiisiä, joten tunku on entistäkin kovempi.

Onkos uutta mänttiluuria harkinnassa kadonneen tilalle vai eikö ollutkaan niin timantti idea, että kannattaisi uutta hommata?

Katsotaan kun keikat taas alkaa. Ei se tälleen kotisohvalla oikein toimi..

Meillä on kotona rummut. Olin siivoamassa musisointi huonettamme,kun kolme vuotias poikamme tuli huoneeseen luokseni ja sanoi: Olen Hyrkäksen Janne. Vastasin että: Terve Janne. johon poikamme tokaisi Tervepä terve, saanko soittaa rumpujanne?…Väkisinkin alkoi naurattaa ja soittolupa tuli myönnettyä.

Heh.

Millos toi uus levy tulee, ja millo keikkailu jatkuu, koska haluisin mielellää nähä teiät livenä! 🙂

Levy tulee ensi keväänä ja keikat alkaa sitten heti perään.

Kuunteletteko Stam1naa?

Tottakai!

R.I.P. HAVE HEART….. Ajatuksia teillä ?

Sellaista se on, bändejä tulee ja bändejä menee.

Mistä tuollaisia Zappa-paitoja saa ostaa, jollainen näkyy promokuvissa. Ja kerropas Marsky, mikä seuraavista on sinusta mieleisintä kuunneltavaa: We’re only in it for the money, Lumpy gravy vai Apostrophe?

Marko vastaa: Sain paidan lahjaksi fanilta, en tullut kysyneeksi mistä oli paidan hankkinut. Kiitollisuudella otin vastaan. Zappan tuotantoa on vaikeaa laittaa parhausjärjestykseen, mutta kestosuosikkejani ovat ainakin One Size Fits All, Ship Arriving Too Late, Zoot Allures, Sheik Yerbouti ja Tinseltown Rebellion.

Mitä tapahtui niille Sakaran Stn prkl -paidoille, joissa oli takana letkeä Sm3tana vs Moksu -kuvatus? Saako niitä vielä joskus tulevaisuudessa jostain?

Ovat loppuneet tyystin. Erikoissketsi.

Olis mukava tietää koska olette lutakkoon päin tulossa? Tiedän meno on vaan niin uskomattoman päätöntä ja pitti parasta mitä tiedän 🙂 vetäkää seuraavalla kerralla lutakossa Uni saa tulla se menis Tyttöystävälleni! Janne kuinka mahdottomuus olisi päästä soittelemaan kanssasi pieneksi aikaa (olet suurimpia idoleitani! =)) (vastatkaa sähköpostiosoitteeseen [poistettu] ) haluisin jutella markonkin kanssa hiukan =)) Terveisin. Jyväskylän suurin faninne

Kiitos mukavasta viestistäsi!

Koskas mahtaa uutta levyä Mokomalta paukahtaa kauppoihin? P.s. toi uusi paitamallisto on pirun komee 😛 oli pakko ostaa passoa-paita. Lisää vastaavaa!

Heh, itekkin tykättiin. Uusi levy tulee siis keväällä 2010, ja eiköhän sitä jotain pukimia siihen liittyen funtsita.

Jätä kommentti »

Jätä kommentti






 

Copyright © Mokoma & Sakara Productions 1999-2013. Kaikki oikeudet ja osa pahiksista pidätetään.